Simson S50N

Ezt a tpust 1975-tõl 1984-ig gyrtottk. Felismerhetõ a horpad (amgy szerintem szp) tankrl, s a hengerfej 45 fokban megtrt hûtõbordirl. Br napjainkban ritka a teljesen talaktsmentes eredeti pldny, de azrt fellelhetõek. A motor kttemû egyhengeres 49,6 ccm-es, rsvezrelt, lghûtses hajtmû, 9,5:1-es kompresszival. A maximlis 3,6 lerejt 5500-as percenknti fordulaton adja le, 5Nm-es nyomtkt pedig 4800-as fordulaton. Csak hromsebessges vltval kszlt, utlag sem lehet negyedik fokozatot bepteni. Elektromos hlzata 6V-os, gyjtsa megszakts, akkumltor, irnyjelzõ nincs.

A motorra lve knyelmesen rezzk magunkat (170cm-rel), minden, ami kzre eshet kzreesik. Hidegindtsra mindig szksg van, fl napos lls utn, de a tli pihenõ utn is elsõre indul. A motor hidegen kicsit fstl, de ez 2-3 perc mlva miutn bemelegedett teljesen elmlik. Az n Mitas gumijaim viszonylag jl tapadnak s rendesen be tudnak melegedni, hasznlattl fggetlenl. Dnteni is lehet egysz jl a motort a lbtarig, de nem tancsos eddig, mert ess lehet a vge. A dobfkek a mentetteljestmnyhez mrten jl fognak, de ez gyakran bellts krdse, mint sok minden. A motor alacsony fordulaton is jl hasznlhat (szeretek nha regurasan menni), de ez hossztvon nem tesz jt, idõnknt legalbb kzepes fordulatig meg kell forgatni. Nekem most 2 litert fogyaszt 100km-en 1:50-es keverkkel, mert 67-es fõfvka van rajta (s nem is hajtom agyon). Ez a 9,5 literes tankkal gy 470 km-es hattvot jelent, br n 7 liternl sosem raktam bele tbbet. A tartalkot n egyszer 18km-en keresztl voltam knytelen hasznlni, s szerintem mg egy j darabig elg lett volna. Ezelõtt 72-es fõfvka volt s ilyenkor nehezen ment 3 liter al a fogyaszts. rdekes, hogy szinte semmilyen vltozst nem rdezni a menetteljestmnyben, taln csak annyit, hogy 50-55-tõl nehezen gyorsul. n egy foggal nagyobb lnckereket raktam elõre (15-st), gy a mrõ szerinti 45-s temp valjban 50-nek felel meg. A hrmas fokozatot sk ton, nem tudja kiforogni, de ez taln nem is baj. A motoron semmilyen tuning nincs, a vgsebessge gy is elri sk ton szlcsendben a 67km/h-t, de egyszer egy nagy lejtõn kiforogta a mrõ szerinti 80-at is. gy 50-es tempval (45-s mrõ szerint) szpen el lehet menni hossz tvon (igaz, a kresz szerint csak 40-nel szabad) s ilyenkor a legkedvezõbbek a fogyasztsi s terhelsi adatok, meg azrt haladsz is. A futmûve s a kezelhetõsge is ilyenkor mg teljesen stabil.

Nyron nagy melegben hosszabb t utn (1-1,5 ra), hajlamos volt a tlmelegedsre a karburtor, ilyenkor egy idõ utn mindenkppen lellt s nem lehetett beindtani. gy 15-20 perc elteltvel - mindegy, hogy kzben pihentem vagy toltam hazafel a motort - mindig elindult s problmamentesen ment hazig. Szerencsre ez a problma a fvkacservel teljesen megszûnt, gyhogy mr teljesen zembiztos s megbzhat. Amgy 1-1,5 ra utn jl fog esni a meglls, mert ilyenkor mr rezzk a htunkat. Ha valamit visznk magunkkal akkor azt htizskban kell, de, ha van a zsebben vagy az vtskban egy 13-as kulcs, akkor a lgszûrõhz mell is befr nhny dolgot. Ha nem muszj, vagy nem vagyunk a stteds utni motorozs megszllottjai, kerljk a motorozst sttben, mivel a vilgtsa inkbb csak arra j, hogy lssanak tged (de arra elgg). Inkbb csak 30-cal menjnk olyankor. Persze t lehetne alaktani az elektromos rendszert 12V-osra, hogy jobb legyen, de akkor mr nem lenne eredeti, n meg amgy sem-igen hasznlom stteds utn. Az elsõ teleszkp nagyobb gdrknl - amik a szemnk elõl cselesen el vannak rejtve - felt, ami elg rossz (a gyomrodnak is), fõleg, ha az anyag el van regedve. Nekem egyszer valahogy "kijtt" a csavar s tnkretette a bak menett, gyhogy cserlni kellett. A hts viszont kellemsen puha, nincs r panasz. A hangja alacsony fordulaton szp, mlyebb duruzsols, de a legszebb, mikor kb. 1500-2000-res fordulatnl motorfkezel (itt mr nem gond).

Az ves fenntartsa eddig 1800 Ft biztosts volt vente, de most 3800 Ft krlre emeltk. Kr, hogy nem tudom, hogy pontosan milyen vjrat, mert a 25 vnl regebb motorokra sokkal olcsbb. De 2009-re (ha mg akkor is lesz ez az "akci") mr mindegy lesz, ugyanis akkorra mr mindenkppen meghaladja a 25 vet a kora. Ha rendszeresen karbantartod, - ami kis kiadsokkal jr (a fvka 100 Ft volt), de valamikor csak az vente szksges olajcserbõl, karburtor- s gyertyatiszttsbl - akkor sokig megbzhat s j motorod lesz, amiben sok rmd lesz.
|