A BABETTA
A albbiakban nmileg nosztalgikus hangvtel rsomban szeretnk emlket lltani ifjkorom kedvenc segdmotoros kerkprjnak, a Babettnak.
Manapsg mr kevesebb Babetta tpus jrmvel tallkozik az ember, de 10-12 ve mg jelentsen tbb volt belle az orszgban (gondolom a tbbi, akkor szocialistnak nevezett orszgban is). Emlkezznk vissza kzsen ezekre az idkre!
Ha jl emlkszem, 1988-ban szereztem meg vezeti engedlyemet segdmotoros kerkpr kategriban. Ekkortjt n is a boldog Babetta-tulajdonosok kz sorolhattam magam, egy j tpus, ktsebessges motorral szguldoztam a vrosban. Igen, ez a gp - ha j formban volt - a megengedett 40 km/h sebessgnl jval tbbet, akr 45-50 km/h-t is el tudott rni! Termszetesen ezt a teljestmnyt n maradktalanul ki is hasznltam... s a mostani szablyokkal ellenttben mg buksisakot sem kellett viselni!
Persze a Babetta korntsem volt mindig j formban... A leggyakoribb meghibsods, ami igencsak megkesertette a szerencstlen userek lett, az a szakszval csak gyertyaslussznak hvott jelensg volt. Ekkor a gyenge minsg gyjtgyertya miatt(?) egy kis koszszemcse kerlt a gyertyba, s a motor lellt. A javts igen egyszer volt: ki kellett szedni a gyertyt, s meg kellett tiszttani. Ez akkor vlt kellemetlenn, ha egy rvid vrosi t sorn ezt a procedrt 4-5 alkalommal vgig kellett csinlni. E problma miatt hasznos volt, ha az ember mindig tartott magnl gyertyakulcsot, illetve tartalk gyjtgyertyt.
A gyertyaslusszon kvl voltak ms meghibsodsok is az vek sorn, de nem tl gyakran. Gondolom, ezek ms jrmvek esetn is elfordultak.
sszessgben gy gondolom, vrosi kzlekedsre a Babetta kitnen megfelelt, s az akkori r/teljestmny hnyadosa is elg j volt. Ma mr nem hasznlom - ehelyett biciklivel jrok, ami egszsgesebb -, de a Babettt tovbbra is egy Szentes mret vrosban trtn hasznlatra egyenesen idelis jrmnek tartom.
Nemcsak az j tpus, ktsebessges Babetthoz volt szerencsm, hanem annak rgebbi, egysebessges vltozathoz is. Ezt a motort nem jonnan vettk, hanem mr hasznltan. Ez a gp sem lett volna rossz, csak a fkekkel volt nmi problma. Nevezetesen a hts fk egyltaln nem fogott, az els fk pedig blokkolt. Ennek egyenes kvetkezmnyekpp risit lehetett vele esni. Ez persze be is kvetkezett...
Nhny vig hasznltam a kt Babetta kzl valamelyiket. Egyszer azutn Elmerikkel nmi cseregyletet bonyoltottunk le, melynek folyomnyakppen mr nem Babettval, hanem Simsonnal kzlekedtem. E motor teljestmnyre messze jobb volt, akr 40 km-t is meg tudtam vele tenni viszonylag knyelmesen s gyorsan. Ezek utn mr tbb - legalbbis a cikk rsnak pillanatig - nem is ltem Babettra.
Mra - mint mr fentebb emltettem - maradt az egszsgesebb bicikli...
|